Höhlen der ältesten Eiszeitkunst

Der moderne Mensch erreichte Mitteleuropa während der letzten Eiszeit vor rund 43000 Jahren entlang der Donau aus Südeuropa. Im Ach- und Lonetal auf der Schwäbischen Alb wurden in sechs Höhlen Spuren und Kunstwerke der Eiszeitjäger gefunden. Es handelt sich um die ältesten Kunstwerke der Menschheit, die zwischen 35000 bis 43000 Jahre alt sind. Die Funde sind die weltweit ältesten Zeugnisse für figürliche Kunst und Musikinstrumente (Venus vom Hohle Fels, Löwenmensch aus Mammut-Elfenbein, Tierfiguren, Flöten…).

Caves of the oldest ice age art. Modern man reached Central Europe during the last ice age some 43,000 years ago along the Danube from Southern Europe. Traces and works of art of the ice age hunters were found in six caves in the Ach and Lone valleys of the Swabian Alb. These are the oldest works of art of mankind, dating back between 35000 and 43000 years. The finds are the oldest evidence of figurative art and musical instruments in the world (Venus of the Hollow Rock, Lion Man in mammoth ivory, animal figures, flutes…).

Der moderne Mensch erreichte Mitteleuropa während der letzten Eiszeit vor rund 43000 Jahren entlang der Donau aus Südeuropa. Im Ach- und Lonetal auf der Schwäbischen Alb wurden in sechs Höhlen Spuren und Kunstwerke der Eiszeitjäger gefunden.

Es handelt sich um die ältesten Kunstwerke der Menschheit, die zwischen 35000 bis 43000 Jahre alt sind. Die Funde sind die weltweit ältesten Zeugnisse für figürliche Kunst und Musikinstrumente (Venus vom Hohle Fels, Löwenmensch aus Mammut-Elfenbein, Tierfiguren, Flöten…).

Die Kunstwerke, die Höhlen und die umliegende archäologische Landschaft bilden zusammen ein herausragendes Ensemble und beleuchten die Entstehung der künstlerischen Entwicklung der Jäger- und Sammlergesellschaft in der damals eiszeitlichen Umwelt.

Die ersten Bilder der Höhlen fotografierte ich schon vor über 15 Jahren. Damals waren viele Höhlen noch von Bäumen und Sträuchern verdeckt und kaum zu sehen. Auf den Höhlen grillten die Leute und vor den Höhlen standen Mülleimer.
In den letzten Jahren wurden Bäume vor den Höhleneingängen gefällt, an der Vogelherdhöhle entstand der Archäopark und heute sind die Höhlen Teil des UNESCO Welterbe.

Besonders beeindruckend sind die Höhlen in den Wintermonaten, wenn der Wald den Blick aus den Höhlen nicht versperrt. Besonders von der Bocksteinhöhle hat man einen guten Blick über das Lonetal – damals war die Landschaft karg und es gab keinen Wald.

Modern humans first arrived in central Europe 43000 years ago during the last ice age. They probably came along the river Danube through southern Europe and took up residence in the Ach and Lone Valley in the Swabian Jura in southern Germany.

The ancient peoples lived in and among a series of caves which are now archaeological sites.
Excavated from the 1860s up to the present day, these six caves have revealed a long record of human presence and an earlier Neanderthal presence before that.
Among the items found at these sites are carved figurines, musical instruments and items of personal adornment. The figurines depict species of animals who lived in that ice age environment: cave lions, mammoths, birds, horses, cattle and fish. Other figurines depict creatures that are half animal, half human and there is one statuette of a female form.
Together with the artefacts and the surrounding landscape, they form an outstanding early cultural ensemble that helps to illuminate the origins of human artistic development.

I took the first photographs for this project 15 years ago. People came to sit on top of the caves for a barbecue, trash bins stood in front of the caves and trees covered the entrances of many caves. Today the trees are cut, the Vogelherd cave is part of the new Archäopark and all six caves are sites of the UNESCO World Heritage.

The caves are particularly impressive in the winter months, when the forest does not block the view from the caves. Especially from the Bocksteinhöhle you have a good view over the Lone valley – at that time the landscape was barren and there was no forest.

Original

Prints

Die Fotografien sind in limitierter Auflage (unabhängig von Material und Größe) in diesen Ausführungen erhältich:

– Schattenfugenrahmen

– hinter Acrylglas

– Print aufgezogen auf Aludibond

– nur der Print

Die Fotografien sind rückseitig nummeriert und signiert und mit einem Echtheitszertifikat versehen.

60 x 80 cm
60 x 108 cm

90 x 120 cm
90 x 162 cm

120 x 160 cm
120 x 216 cm

Sonderformate > 120 cm sind bei diversen Motiven möglich.

Acrylglas matt
Acrylglas glanz

Fotografie hinter 3 mm Acrylglas,
kaschiert auf 3 mm Dibond.
Fuji Crystal Archive Papier

Rückseitig umlaufender Alurahmen zum Aufhängen.

Fine Art Baryt Papier,
kaschiert auf 3 mm Dibond.

Rückseitig umlaufender Aluminiumrahmen zum Aufhängen.

Diese am häufigsten gewählte Präsentationsart bringt das Bild am elegantesten zur Geltung.

Fine Art Baryt Papier,
kaschiert auf 2 mm Dibond.

Schattenfugenrahmen aus Holz.

Rahmenfarbe:
weiss

Bei Interesse können Sie sehr gerne die Preisliste der verfügbaren Bilder unverbindlich per email anfragen.

Eine gute Beschreibung zu den Prints generell gibt es auf der Print Seite hier.

The photographs are available in a limited edition (regardless of which medium and size) and these presentation styles:

– Print framed in a shadow gap frame (see details below)

– Print behind Acrylic Glass (see details below)

– Print mounted on a Dibond Panel (see details below)

– only the Print

The photographs are numbered and signed on the back and accompanied by a certificate of authenticity.

60 x 80 cm
60 x 108 cm

90 x 120 cm
90 x 162 cm

120 x 160 cm
120 x 216 cm

We already realized some special formats > 120 cm upon request.

Acrylic Glass
Matte Acrylic Glass

Photograph behind 3 mm acrylic glass on a 3 mm Dibond plate.
Fuji Crystal Archive Paper.

Rectangular frame on the back to hang up the Print with superb accuracy.

Fine Art Baryt Paper,
mounted on a 3 mm Dibond panel.

Rectangular frame on the back to hang up the Print with superb accuracy.

This solution is the most often chosen and showcases the photograph in the most elegant way.

Fine Art Baryt Paper,
mounted on a 2 mm dibond plate.

Wooden shadow gap frame.

Frame color:
white

You are very welcome to request the price list of the available photographs of this series by email.

A good description about the prints in general can be found on the print page here.